Τελικά.. ποιός είναι ο ρόλος του DJ σε ένα μαγαζί?

By


Ο κλάδος των μαγαζιών είναι ένας κλάδος που έχω παραμερίσει κατά ένα τρόπο τα τελευταία χρόνια. Δεν παύω όμως να τον εκτιμώ μιας και από εκεί ξεκίνησα όπως και οι περισσότεροι συνάδελφοί μου. Ωστόσο.. είναι ένας κλάδος που χρηματοδοτεί ένα πολύ μεγάλο μέρος του δυναμικού παγκοσμίως και θα μπορούσα να πω πως είναι αυτός που κρατάει όλη την κοινότητα των DJs, ζωντανή.

Στην Ελλάδα μας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως αρκετά μεγάλος κλάδος που απασχολεί σχετικά μεγάλο αριθμό επαγγελματιών μιας και μιλάμε για μια χώρα με ιδιαίτερα ανεπτυγμένη «βιομηχανία νυχτερινής διασκέδασης».

Σε αυτό το άρθρο ωστόσο θα προσπαθήσω να προσεγγίσω τον ρόλο του DJ σε ένα μαγαζί νυχτερινής διασκέδασης, από την σκοπιά του DJ, του πελάτη αλλά και του επιχειρηματία φυσικά. Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να κατακρίνω τις θέσεις, απόψεις και γνώσεις των ελλήνων επιχειρηματιών, αλλά όπως θα αναλύσουμε, κάποιες αντιλήψεις έχουν διαστρεβλωθεί με την πάροδο του χρόνου και κάποιες υποτιθέμενες «αξίες» έχουν υποβιβαστεί με τα γνωστά σε όλους μας επακόλουθα.

-> Ο DJ είναι DJ – Δεν είναι Jukebox

Μια συντριπτική πλειοψηφία – για να μην πω το σύνολο των DJs – έχουν έρθει αντιμέτωποι με αυτοί την αντίληψη. Η οποία δυστυχώς καλπάζει την τελευταία δεκαετία. Βάσει ορισμού το πιο βασικό χαρακτηριστικό στην δουλειά του είναι να παρατηρεί και να «ψυχολογεί» το εκάστοτε κοινό και να πράττει ανάλογα ανά περίπτωση, χρησιμοποιώντας την «μουσική του προσωπικότητα» και τις γνώσεις του. Ως εκ τούτου θα μπορούσαμε να πούμε πως ο πιο αρμόδιος για να ξέρει τι πρέπει να παιχτεί και πότε είναι αυτός που βρίσκεται πίσω από την κονσόλα (με την προϋπόθεση φυσικά ότι μιλάμε για έναν έμπειρο επαγγελματία με τις ανάλογες γνώσεις περί του αντικειμένου του).

Από την μεριά του επιχειρηματία είναι προφανές πως ο κάθε ιδιοκτήτης ή υπεύθυνος μαγαζιού ξέρει κατά πάσα πιθανότητα τι χρειάζεται να παίζεται στο μαγαζί του, αλλά θεωρώ πως το πότε θα παιχτεί το κάθε τι (και το αν χρειάζεται) πρέπει να το αποφασίζει αποκλειστικά και μόνο ο DJ. Συνεπώς οι παρατηρήσεις του τύπου «βγάλε εκείνο και παίξε το άλλο κλπ» μόνο κακό κάνουν. Καλό θα ήταν λοιπόν οι σύγχρονοι επιχειρηματίες σιγά – σιγά να υιοθετήσουν την φιλοσοφία πως ο DJ είναι ένα είδος «καλλιτέχνη» και πως η επιτυχία της (δύσκολης) αποστολής του, βασίζεται κατά ένα τεράστιο ποσοστό στον ψυχολογικό παράγοντα. Μπορεί να ακούγεται εγωιστικό αλλά εάν ο DJ δεν είναι καλά, τότε πιθανότατα δεν θα περάσει καλά και κανένας άλλος.

-> Ο DJ δεν είναι «P.R. Manager»

Μια επίσης απαράδεκτη αντίληψη κατά την άποψή μου είναι τα τελευταία χρόνια, αυτή που κατά πολλούς ο DJ για να προσληφθεί σε ένα μαγαζί πρέπει να έχει και «τον δικό του στάνταρ κόσμο». Αφενός συμμερίζομαι τους δύσκολους καιρούς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η σημερινή νύχτα. Από την άλλη όμως, θεωρώ πως κατά ένα άλλο τρόπο είναι και μια μέθοδος «επανάπαυσης» των σημερινών επιχειρηματιών (όχι όλων φυσικά, ενός μέρους αυτών) που προσπαθούν να ρίξουν το μπαλάκι σε όποιον μπορεί να τους φέρει έσοδα, εύκολα και ανέξοδα.

Η προσωπική μου τοποθέτηση στο θέμα είναι απολύτως αντικειμενική. Ναι! Συμφωνώ πως ένα μαγαζί για να λειτουργήσει έχει την ανάγκη του «κόσμου» και του στάνταρ κοινού, αλλά δεν είναι ο DJ αυτός που πρέπει να ανησυχεί για αυτό. Αυτό είναι πάνω απ όλα ευθύνη των ιδιοκτητών ή υπευθύνων του καταστήματος, οι οποίοι οφείλουν να χτίσουν ένα «όνομα», να υιοθετήσουν μια «ταυτότητα» και πολύ περισσότερο να κάνουν τους ανάλογους χειρισμούς ώστε το μαγαζί να πρωτοπορεί ή στην χειρότερη περίπτωση να εξυπηρετεί την πελατεία του με τρόπο αποδοτικό ώστε να μεγιστοποιεί και τις πιθανότητες κέρδους.

Ο καθένας θα ήθελε για το μαγαζί του την μέγιστη δυνατή πελατεία, αλλά η αντίληψη ότι το προσωπικό πρέπει να φέρνει και τον δικό του κόσμο υποδηλώνει έλλειψη οργάνωσης, ιδεών, τακτικών και ίσως ποιότητας. Σε τελική ανάλυση είναι ένα μέρος του «ρίσκου» που αποφέρει το «επιχειρείν» και είναι άδικο να το φορτώνεται ο DJ. Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει την εμφάνισή τους «επαγγελματίες» υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων που πληρώνονται ακριβώς για αυτό το λόγο. Αυτοί μπορούν σίγουρα να τα καταφέρουν καλύτερα.

-> Ποιος είναι ρόλος του DJ τελικά σε ένα μαγαζί;

Η απάντηση είναι θεωρητικά αυτονόητη, αλλά έχει και «υπόβαθρο».

Από την μεριά του DJ:
Ο DJ υποχρεούται να είναι επαγγελματίας σε όλες τις διαστάσεις της δουλειάς του. Συνεπής, τίμιος, σωστός και προσγειωμένος. Πέρα από αυτά όμως, πρέπει πάντα να συμβαδίζει με τη νοοτροπία του μαγαζιού όπου εργάζεται. Πρέπει πάντα να είναι ανοιχτός σε προτάσεις, παρατηρήσεις και σχόλια όπως επίσης πρέπει να είναι και ευγενικός με τους πελάτες ή τα υπόλοιπα μέλη του προσωπικού.
Γενικότερα η στάση του πρέπει να τέτοια που να «υπερασπίζεται» το πόστο του και να μην χωράνε αμφιβολίες για το άτομό του. Από μουσικής πλευράς πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο «σπιρτόζος», ευρηματικός και ενημερωμένος. Ανεξάρτητα με το είδος του μαγαζιού που εργάζεται. Παίρνοντας την δουλειά του στα σοβαρά αυτομάτως εμπνέει εμπιστοσύνη και εμπνέει σεβασμό και ως προς το άτομό του αλλά και ως προς την δουλειά του πολύ περισσότερο.

Από την μεριά του επιχειρηματία:
Ένα «αφεντικό» οφείλει πρώτα απ όλα να σέβεται την δουλειά του κάθε εργαζόμενου. Πόσο μάλλον σε ότι αφορά τον DJ που ενδεχομένως έχει πολύ περισσότερες – τεχνικές – γνώσεις επί του αντικειμένου και είναι πιο έμπειρος στον χειρισμό και την εκτέλεση της εργασίας του. Σεβόμενος την δουλειά του DJ, αυτομάτως του εμπνέει όρεξη για δουλειά και μια τυπική ελευθερία που την χρειάζεται σε κάθε περίπτωση. Και ο καλύτερος DJ του κόσμου δεν αποδίδει σχεδόν καθόλου εάν εργάζεται σφιγμένος, αγχωμένος ή φοβισμένος. Ένα άλλο επίσης κύριο χαρακτηριστικό του σωστού εργοδότη. Τίμιος! Το Α και το Ω κατά την άποψή μου. Θα πρέπει να είναι συνεπής σε ότι αφορά τις πληρωμές και τις γενικότερες συναλλαγές και ακόμα καλύτερα ότι λέει να το εννοεί και να γίνεται.

Τελειώνοντας αυτό το άρθρο θα ήθελα να ομολογήσω πως με δυσκόλεψε αρκετά η διαδικασία του να τοποθετηθώ σε ορισμένα ζητήματα μιας και κατανοώ και τις δύο πλευρές του πράγματος. Το σίγουρο είναι πως για να ευδοκιμήσει μια συνεργασία ιδιαιτέρως σε μια τόσο δύσκολη εποχή πρέπει πάνω απ όλα να υπάρχει τιμιότητα και κατανόηση. Ας μην ξεχνάμε πως οι DJs είναι ένας κλάδος επαγγελματιών που η δραστηριότητά τους περιστρέφεται κατά πολύ γύρω από την αγάπη και το πάθος για αυτή τη δουλειά. Αυτό που έχω καταλάβει εγώ όλα αυτά τα χρόνια είναι πως όσοι σέβονται την αγάπη που δίνει ένας DJ στην δουλειά του, απολαμβάνουν και τέλειο αποτέλεσμα. Οι υπόλοιποι απλά απολαμβάνουν μερικές ώρες μουσικής!

MikeVekris.gr – Μιχάλης Βεκρής

1. Κακό2. Μέτριο3. Καλό4. Πολύ καλό5. Εξαιρετικό! (Αξιολογήστε το άρθρο!)
Loading...

You may also like

7 Comments
  1. Mike Vekris 13 έτη ago
    Reply

    Χαίρομαι πραγματικά όταν οι σκέψεις και οι απόψεις μου γίνονται τόσο δημοφιλείς στο internet και τις διαβάζουν περισσότερα μάτια! Πραγματικά ευχαριστώ παρα μα πάρα πολύ!

  2. αγγελος 11 έτη ago
    Reply

    μπραβο φιλε σε ευχαριστω παρα πολυ για οτι εγραψες..εχεις απολυτο δικιο..

  3. John Moore 11 έτη ago
    Reply

    Γεια χαρα.Πολυ σωστα ολα οσα εγραψες ειδικοτερα σε οσα αναφερεσαι στη παραγραφο ο Dj δεν ειναι PR.Προσωπικα,λογω της ιδιοτητας μου σαν μουσικος πρωτιστα, εχω βιωσει αυτο το φαινομενο του “πρεπει να εχεις δικο σου κοσμο” σε απειρα live που εχω κανει μεχρι τωρα.Χαρακτηριστικοτατο παραδειγμα,μουσικης σκηνης στη περιοχη της Ομονοιας του οποιου ο υπευθυνος δεν μεριμνησε ουτε για τον αν αναρταται το διαφημιστικο κειμενο στα εντυπα τυπου Αθηνοραμα,και μονο μετα απο δικη μας πρωτοβουλια ασχοληθηκε.Το αποτελεσμα δε της γενικοτερης απραξιας του ηταν να παιζουμε επι 3 Κυριακες με 10-15 ατομα το πολυ και ολα δικα μας φυσικα.Δυστυχως για μενα το προβλημα ξεκιναει απο εκει.Πριν απο 20 χρονια θυμαμαι οι ιδιοκτητες ακομα και μικρων καφε φροντιζαν να εχουν ενα DJ το λιγοτερο αξιοπρεπη και φυσικα καμια κουβεντα για το “φερε το κοσμο σου”.Αν θελουν να εχουν κοσμο τα μαγαζια,πλεον,οφειλουν να δημιουργουν ταυτοτητα,ειδικα τωρα που τα λεφτα εχουν στερεψει και ολο και περισσοτεροι κοιτανε να δωσουν τον οβολο τους καπου που να αξιζει,απο ενα καφε μεχρι ενα club ή μια live σκηνη.

  4. ff 11 έτη ago
    Reply

    περιττο κλασικο ποστ.αναλογα του τι πληρωνεσαι/πληρωνεις εχεις και αντιστοιχο αποτελεσμα.
    π.χ. αν εχεις φτιαξει ονομα κανεις δεν σου πρηζει @@ και το αντιστοιχο οταν ενα μαγαζι εχει φτιαξει ονομα δεν στηριζεται και τοσο στον dj.τελος το ρισκο του επιχειρειν vs ξεπλυμα εχει διαφορα

  5. Manos 11 έτη ago
    Reply

    Σωστά αυτά που λες φίλε μου, ομως όπως και σε όλα τα εππαγγέλματα έτσι και στον κλάδο αυτό υπάρχουν αμέτρητοι τυχάρπαστοι, καιροσκόποι και αεριτζήδες που επειδή αγόρασαν ενα midi controller νομιζουν πως έγιναν Dj και απαιτόυν μεροκάματα (νυχτοκάματα) που δεν λαμβάνει ουτε σπουδαγμένος άνθρωπος με 2 πτυχία, masters degree και 3 χρόνια προυπηρεσια στο εξωτερικό. Ας αναλογιστούν και οι Dj’s τις ευθύνες τους σχετικά με το πόσο προκλητικοί γίνονται όταν δεν έχουν καν τη δυνατοτητα να φέρουν 1 (έναν) φίλο τους στο μαγαζί γιατί πολύ απλά έτσι αποδεικνύεται οτί δεν αξίζουν να “διασκεδάσουν” ουτε τους κοντινούς τους ανθρώπους.

  6. thomas p 11 έτη ago
    Reply

    πραγματικά πάρα πολύ καλό άρθρο. λέει κάποια πράγματα έτσι πως πρέπει να είναι. αν και πιστεύω αν κάποιος πετύχει όλα αυτά είναι πάρα πολύ τυχερός.Εγώ είμαι ένας σχετικά καινούριος ασχολούμαι επαγγελματικά τέσσερα χρόνια όμως τον τελευταίο χρόνο έχω αντιμετωπίσει σχεδόν όλες αυτές τις συμπεριφορές που μόνο αρνητική επίδραση έχουν επάνω μου. Π.χ κόσμος που νομίζει ότι θα βάλεις οτιδήποτε ζητήσει εκείνη την στιγμή που το ζητάει , κόσμος ανυπόμονος για ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής, κόσμος που είναι και αυτοί ”dj” και σου δίνουν συμβουλές-προτάσεις-σχόλια-προσωπικές τους ιστορίες-πόσο πετυχημένοι είναι-πόσο @@@ανε αυτοί όταν παίζουν.Από την πλευρά των αφεντικών τώρα πολλοί είναι αυτοί που θα πούν έλα αύριο για meeting και θα πληρωθείς και τελικά πληρώνεσαι μην πώ τί(σπάνια αλλά μου έχει τύχει),είναι αυτοί που θα σου πούνε άλλαξε είδος, άλλαξε mood, δυνάμωσε-χαμήλωσε και πολλές εντολές που ίσως κάποιες φορές να έχουν δίκαιο αλλά ας μένει στην προσωπική μας επιλογή αυτό.Τέλος είναι το χειρότερο που μου έχει τύχει μακράν την προηγούμενη βδομάδα και δεν θα το ξεχάσω , να βγάζει το λάπτοπ να κλείνει την γραμμή μου για να βάλει ένα τραγούδι που απλά του άρεσε και κανείς δεν έκανε κέφι , ενώ ναι με τα δικά μου γούσταρε ο κόσμος και στην τελική να μου λέει αφού βάζεις μ@@@κιες γελώντας.Μετά από κάτι τέτοιο είναι γεγονός πως ο dj θα χάσει κάθε διάθεση , προσωπικά έχω μάθει να δείχνω διάθεση είτε είμαι καλά είτε όχι, δεν θα μπορεί να αποδώσει έτσι όπως πρέπει, θα χάσει την αυτοπεποίθησή του και θα πιστεύει ότι όντως κάτι δεν πάει καλά και πολλά άλλα που περνάνε στο μυαλό του καθενός εκείνη την ώρα.Πιστεύω θα έπρεπε να υπάρξει μια αναθεώρηση και ένας σεβασμός του πελάτη-αφεντικού προς τον dj, όχι ότι ο dj είναι ο φίρμας του μαγαζιού , ένας σεβασμός όμως θα ήταν ότι καλύτερο. Ναί φίλε έλα να μου ζητήσεις τραγούδι , ναι έλα να μου πείς ότι θέλεις ελληνικά αλλά μην μου πείς θέλω ελληνικά του στυλ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΑΛΛΙΩΣ ΦΕΥΓΩ , μην ξαναέρθεις αν δεν σου βάλω το τραγούδι , προφανώς κάποιος λόγος θα υπάρχει ή τουλάχιστον ζήτησέ μου το ευγενικά θα το δεχτώ καλύτερα. Δέχομαι να με κρίνεις ότι κάτι κάνω λάθος απλά μην έρθεις να μου το παίξεις ιστορία και πετυχημένος
    και τέλος μην στέκεσαι πάνω από το κεφάλι μου απλά παρακολουθώντας το τι κάνω και το πώς το κάνω απλά επειδή ο ξάδερφος του θείου του μπαμπά σου είναι dj και θέλεις και εσύ να γίνεις.

  7. γραφικος 8 έτη ago
    Reply

    εγω έχω την εξης απορία :
    ενας resident dj πρεπει να αντιμετωπιζεται οπως και τα υπολοιπα μελη του προσωπικου ?
    (χωρις να θελω να μειωσω την αξια του καθε εργαζομενου) Ειναι δυνατον να ζηταει ποτο και ο μπαρμαν να αποφασιζει αν θα σιυ βαλει η οχι ?

Leave a Comment

Your email address will not be published.